piątek, 17 lutego 2017

#Rupi Kaur - Mleko i miód [przedpremierowo]

~ jak to możliwe, że jesteś dobra dla innych
i tak łatwo ci to przychodzi spytał

mleko i miód kapały mi
z ust gdy odpowiadałam

bo inni nie byli
dobrzy dla mnie


   "Mleko i miód" jest tomikiem krótkich opowieści o miłości, przemocy, bólu, stracie i cierpieniu. Dotyka przeróżnych aspektów emocji i cielesności. Napisany w zaskakująco emocjonujący, poetycki sposób sprawia, że każdą stronę ma się ochotę chłonąć kilka razy i wracać zaskakująco często. Tak było w moim przypadku.

   Było to moje pierwsze zetknięcie się z poezją. Wcześniej czytałam różne wiersze, zazwyczaj szkolne, ale do ich interpretacji i zapoznania się z nimi byłam zmuszana przez nauczycieli. Tym razem było inaczej. Po tą pozycję sięgnęłam sama, z czystej i własnej woli. Była to jedna z najlepszych decyzji w tym roku.

   Te krótkie wiersze trafiły do mnie i jestem zaskoczona jaką prawdę za sobą niosły. Miałam wrażenie, że autorka przemawia przez każdy z nich w głąb mnie i pokazuje nam prawdziwy obraz emocji, zwłaszcza kobiecych emocji, które często w sobie skrywamy i o których nie mamy ochoty rozmawiać. Odkrywa najmniejsze zakamarki duszy i nie boi się o nich pisać.

   Chcę wyrazić, że jestem urzeczona tym co spotkało mnie w tej książce, w tej poezji, ale mam wrażenie, że "urzeczona" to mało powiedziane. Jestem zaintrygowana i zakochana w tym, co stworzyła Rupi Kaur. Potrafiła dotrzeć do mnie i poprzez swoje krótkie opowiadania nie sugerowała, abyśmy je interpretowali. Autorka chce abyśmy je zrozumieli.

   Książeczka jest cudownie wydana. Oprócz wspaniałych, własnoręcznie rysowanych ilustracji, każdy wiersz mamy na osobnej stronie. Wygląda to bardzo przejrzyście i schludnie. Dodatkowo spotkamy w niej cztery działy: cierpienie, kochanie, zrywanie i gojenie. Tematyka nie zlewa się ze sobą, a całość jest naprawdę świetnie uporządkowana.

   Ta pozycja będzie miała szczególne miejsce w moim sercu. Nie spodziewałam się, że zostanę tym tomikiem aż tak oczarowana. Opowiadania poruszyły mnie, dotknęły najwrażliwszych części mej kobiecej duszy i sprawiły, że chciałam je czytać w kółko i w kółko. Na pewno niejednokrotnie wrócę do nich z czystą przyjemnością. 

   Styl Rupi Kaur jest olśniewający. Autorka ma niezwykły talent, który wykorzystała w stu procentach. Potrafiła wywołać emocje na każdej stronie, w każdym zdaniu i napisać tak prawdziwe rzeczy, że każda kobieta znajdzie w niej cząstkę, którą utożsami z jej codziennym życiem. Gdybym miała wybrać jedną książkę, którą miałabym czytać przez całe swoje życie i nie wolno by mi było tknąć innej, wybrałabym właśnie tą.

   "Mleko i miód" jest wspaniałą poezją, która na pewno przypadnie do gustu każdej kobiecie. Napisana w bardzo prosty, poetycki i zrozumiały sposób, sprawia, że nadaje się do wielokrotnego czytania i użytku. Ja zapoznałam się już z polską wersją wierszy. Liczę na to, że uda mi się zdobyć wydane dwujęzyczne i przeczytać te cudowne opowiadania również w języku angielskim.

★★★★★

~ ludzie odchodzą
ale to
jak odeszli
zostaje na zawsze


Za egzemplarz recenzencki dziękuję Wydawnictwu Otwarte! :)

55 komentarzy:

  1. Prawie wszyscy się tym zachwycają, a mnie nie ciągnie do tego. Chociaż wydanie jest przepiękne. <33 ♥

    Jools and her books

    OdpowiedzUsuń
  2. Dawno nie sięgałam po poezję. Kiedyś robiłam to dość często i przyznam, że trochę za tym tęsknię. Minimalistyczna okładka tego wydania, ale piękna. Narobiłaś mi ochoty tym zachwalaniem. Bardzo chcę tę książkę na swojej półce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że bardzo by Ci przypadła do gustu, skoro piszesz, że czytałaś poezję. Ta jest idealna :)

      Usuń
  3. mam ochote skoczyc z Toba do tej ksiazeczki :D hehe lubie takei rzeczy nieco inne ;p jak aj dawno tu nie bylam :D ach nieco sie pewnie zmienilo i trafiam na takie cos na taka recenzje ja to mam wyczucie :D pozdrawiam i zapraszam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No widzisz! To dobrze, że mogłam Cię czymś zaskoczyć :D

      Usuń
  4. Niestety nie jestem fanką poezji. Szkoła skutecznie odebrała mi przyjemność czytania wierszy dziwnymi interpretacjami. Dlatego pewnie nigdy z własnej woli nie sięgnę po żaden tomik. :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też tak myślałam, ale dałam się przekonać :)

      Usuń
  5. To pierwsza recenzja tej książki, którą czytam i już czuję się mocno zaintrygowana tym tytułem :) Mam więc nadzieję, że szybko wpadnie w moje ręce ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby tak się stało! Wydanie będzie piękne, tak samo jak środek jest cudowny :)

      Usuń
  6. Może kiedyś w wolnym czasie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jestem coraz bardziej zaintrygowana tym zbiorem poezji. Jednak obok polskich wersji chciałabym poznać też oryginalne. By móc je porównać. Myślę, że zaopatrzę się - już niedługo. I te obrazki!
    Zaczytanego!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będzie wydanie dwujęzyczne, myślę że to świetna opcja. Również muszę je mieć :)

      Usuń
  8. Nigdy z własnej woli nie czytałam poezji. Ale tak mnie zaintrygowałaś, że chyba spróbuję ;) Po za tym muszę wyrazić zachwyt nad okładka! Jest świetna, chyba w 2017 roku nie widziałam innej, która aż tak przypadłaby mi do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że dałam radę Cię przekonać! :) Okładka jest fantastyczna, uwielbiam takie proste, a zarazem wyjątkowe okładki :)

      Usuń
  9. To mój numer jeden do przeczytania w tym miesiącu :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Poza szkołą i zajęciami języka polskiego nie sięgam po poezję. Słyszałam już o tym tomiku, w dodatku same pozytywne opinie, a teraz Twoja recenzja jeszcze bardziej mnie zachęciła, aby po niego sięgnąć. Okładka jest z jednej strony taka prosta, a z drugiej śliczna na swój sposób.
    Pozdrawiam xx
    http://absolutnamaniaczka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się ogromnie, że Cię zachęciłam! Koniecznie czytaj jeśli tylko masz ochotę :)

      Usuń
  11. Czekam właśnie na mój egzemplarz i już nie mogę się doczekać, aż zatopię się w lekturze! ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Podobnie, jak moja poprzedniczka - nieczęsto mam okazję brać się za poezję, jednak ta pozycja mnie intryguje :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Już dawno miałam styczność z tymi wierszami i część z nich przyozdabia moją ścianę, nie mogę doczekać się polskiego tłumaczenia, aby sprawdzić, czy dorównuje oryginałowi. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja znów nie mogę się doczekać dwujęzycznej wersji, bo chciałabym sprawdzić jak brzmią w języku angielskim :)

      Usuń
  14. O tym tomiku słyszałam jeszcze zanim został wydany w Polsce same ochy i achy. Myślę, że skuszę się kiedyś na dwujęzyczne wydanie :) Przy okazji dziękuję, że mnie o nim poinformowałaś. Nie wiedziałam, że też jest takie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Zawsze raczej stroniłam od poezji, ale jest w tej książce coś, co mnie zachęca do przeczytania. A okładka jest po prostu przepiękna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie polecam Ci gorąco :) mam nadzieję, że się nie zawiedziesz sięgając po tą pozycję.

      Usuń
  16. Jakoś nie przepadam za czytaniem poezji, gdyż nigdy nie umiałam jej właściwie interpretować. Ale polecę ten tomik mojej cioci, bo ona to taka artystyczna dusza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tej poezji nie trzeba interpretować, tutaj wszystko jest piękne i zrozumiałe :)

      Usuń
  17. Ciekawa jestem tych ilustracji w środku! :D Poezja niestety nie dla mnie, zawsze to była czarna magia :(

    OdpowiedzUsuń
  18. ja na poezję póki co nie mam chęci:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Rozpoczynam lub kończę dzień od poezji, czasem nawet zwrotka wystarczy, abym odpowiednio się nastawiła do otaczającego mnie świata, poradziła sobie z jakąś myślą, która cały dzień mi towarzyszyła, czy też najzwyczajniej w świecie do radości odkrywania intymnych myśli innych zawarte w wierszach. Dlatego z przyjemnością sięgnę po tę publikację. :)
    Bookendorfina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry sposób na rozpoczęcie dla w dobrym humorze! :)

      Usuń
  20. Kiedyś nienawidziłam poezji. Co ciekawe, wraz z kolejnymi klasami szkolnymi, zaczęłam ją lubić. Szczególnie przemawiają do mnie wiersze Mickiewicza (Ah, Niepewność czy Sonety Krymskie <3), Leśmiana, Staffa czy Szymborskiej. Chętnie zapoznam się z tomikiem "Mleko i miód" jak tylko będzie taka okazja. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No widzisz, super! Ja źle wspominam szkolne lata z wierszami.. za to ten tomik mnie przekonał :)

      Usuń
  21. Musze koniecznie sięgnąć! Zainteresowałaś mnie <3
    I ta skromna okładka, czarna ... bardzo wpasowuje się w moje gusta :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem Ci, że dziś juz trafiła do mnie :)
      Jest taka piękna ♡
      A wiersze... Nie mam słów aby to opisać ...

      Usuń
  22. Zapowiada się super książka :)
    http://fasionsstyle.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  23. Kolejna książka, a raczej tomik w tym przypadku, na którą będę miał ochotę dzisiaj. Nie tylko przez okładkę, która całkowicie mnie urzekła, a również przez tę recenzję. Zapisuję do listy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że Cię przekonałam! Mam nadzieję, że Ci się spodoba :)

      Usuń
  24. Przyznam, że do tej pory jeszcze nie słyszałam o tej książce. Wygląda dość nietypowo :)

    OdpowiedzUsuń
  25. O nie, o nie, o nie! Muszę mieć tę książkę! Stworzona wprost w moje gusta!

    OdpowiedzUsuń
  26. Na ogół nie czytam poezji, ale widziałam poszczególne fragmenty tej książki i już kilka pierwszych słów zdążyło mnie oczarować. Z pewnością będzie to książka warta kupienia ^^

    Obsession With Books

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będzie warta, a ja ze swojej strony polecam gorąco ;)

      Usuń
  27. Wydanie faktycznie bardzo ładne :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Ja też się zachwycam całością tego projektu <3 Wspaniałe dzieło. U mnie to byłaby druga książka z dwóch na bezludną wyspę :D

    www.PytamKsiazki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń