niedziela, 17 stycznia 2016

#Jay Asher - Trzynaście powodów

~ Chcę wcisnąć "Stop" w walkmanie i przewinąć, cofnąć całą tę rozmowę. Cofnąć się w przeszłość i ostrzec ich. Albo zrobić coś, by się w ogóle nie poznali. Ale nie mogę. Nie można przewinąć przeszłości.


   Nie można uciec od przeszłości. Daje ona o sobie znać w każdy możliwy sposób. Nasze błędy i wydarzenia, które miały miejsce kiedyś, prędzej czy później dopadną nas. Są niczym bumerang, ponieważ jeśli wyrzucimy je z głowy, one i tak wracają.

   Nikt nam nie mówił, że będzie łatwo. Nikt nam nie obiecywał, że będzie kolorowo. Jednak każdy z nas przynajmniej w minimalny sposób czegoś nauczył się ze swojego życia. Większość ludzi nawet stara się być lepszymi, gdy wiedzą jak źle postępowali z innymi ludźmi w przeszłości. Są tacy, którzy przepraszają, szukają współczucia i stają się lepsi. Przecież nie wszyscy jesteśmy idealni. Każdy z nas ma swój własny charakter i wolną wolę. Robimy co nam się podoba, czasem nie zważając na to jak może poczuć się druga osoba. Jesteśmy zaślepieni zabawą i nie zdajemy sobie sprawy z naszych czynów.

   Przez jakiś czas swojego życia nie mogłam zrozumieć jak ktoś może próbować się zabić. Jak może odebrać sobie największy dar, który otrzymał - swoje życie. Jednak w końcu rozumiałam samobójców. Są to osoby wykończone psychicznie, które nie szukają ratunku. One po prostu się poddają. I taka właśnie była Hannah Baker. Ona najzwyczajniej w świecie się poddała. Ogrom ciężkich wydarzeń i problemów, które skumulowały się w jej głowie pozwoliły, że dziewczyna mimo, iż próbowała i starała się żyć z przykrymi sytuacjami, które ją spotkały to w końcu nie dała rady. Zbyt wiele złego ją spotkało, a widać było, że dziewczyna jest wrażliwa. Nie usprawiedliwia to jej czynu. Zrobiła coś strasznego, jednak nie wszyscy umieją sobie radzić nawet z samym sobą. Ona nie umiała się odnaleźć. To był jej najlepszy sposób i nikt nie mógł tego przewidzieć.

   To ludzie doprowadzili do tego, że poddała się w walce o swoje życie. Takie sytuacje mają miejsce w życiu rzeczywistym. Słuchamy plotek na kogoś temat, nie zdając sobie sprawy z tego, że może to nawet nie jest prawdą. Oceniamy kogoś poprzez styl bycia, a może za twarzą tego człowieka, kryje się ktoś kto cierpi lub jest zupełnie inny? Ktoś kto ma o wiele gorzej niż my? Ktoś kto może, jest bardzo słaby emocjonalnie i nie zniesie tak wielu krytyk?

   Przechodząc do książki autorstwa Jaya Ashera. Główny bohahater - Clay Jensen, któregoś dnia dostaje dziwną paczkę. W środku znajdują się taśmy magnetofonowe, które nagrała jego zmarła koleżanka Hannah. Taśmy zawierają trzynaście powodów, dla których dziewczyna postanowiła odebrać swoje życie i Clay jest jednym z nich. Chłopak dopiero po jakimś czasie odkrywa, że jeśli zmieniłoby się bieg wydarzeń, jeśli inni postąpiliby inaczej, ta sytuacja nie miałaby nawet miejsca. Ale nie można cofnąć czasu, tak samo jak nie można powstrzymać przyszłości..

   Pan Asher wykonał kawał dobrej roboty. Jego książka zostanie na długo w mojej pamięci i czuję, że będę do niej wracała, ze względu na treść, na przesłanie jakie za sobą niesie. Każdy powinien przeczytać tą książkę i poznać historię Hannah, która nie zasłużyła sobie na takie życie. Nikt z nas nie zasługuje na złe życie. Ale jeśli przychodzą na prawdę trudne sytuacje, musimy sobie z tym radzić. Musimy walczyć, ponieważ to NASZE ŻYCIE. Cała historia została znakomicie wykonana. Na pewno będzie to jedna z moich ulubionych książek. Zdaję sobie sprawę z tego, że mogę zbyt wychwalać, a inni mogą mieć inne poglądy. Jednak ta książka do mnie trafiła. Trafiła w moje serce, a ja musiałam się z wami tym podzielić.

★★★★★

~ Włóczyłam się tak godzinami, wyobrażając sobie, że mleko gęstnieje i pochłania mnie całą. Myśl, że mogłabym zniknąć - tak po prostu - podnosiła mnie na duchu.

17 komentarzy:

  1. Słyszałam mnóstwo dobrego o tej książce, ale nie u nas, mianowicie za granicą. Nawet nie zauważyłam, kiedy ją wydali! Tak czy siak, na pewno przeczytam, bo tematy samobójstw itd. bardzko lubię. Cóż, to brzmi nieco absurdalnie, ale lubię takie "mocne" i głębokie książki.
    Buziaki, Idalia :*

    http://k-a-k-blogrecenzencki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Również słyszałam dobre opinie o tej książce i jestem na tak. Przede wszystkim podoba mi się koncept - te taśmy dziewczyny, która się zabiła. Bardzo chciałabym poznać te trzynaście powodów dlaczego to zrobiła. Pozdrawiam, buziaki :*

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie zgodziłabym się z twierdzeniem, że "nikt z nas nie zasługuje sobie na złe życie" - wychodzę z założenia, że jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz. Za swoje czyny trzeba ponosić odpowiedzialność, choćby była straszliwa. Czy możemy powiedzieć, że umierający samotnie pijak miał złe życie (w znaczeniu: żal mi go, jest biedny), skoro z własnej woli sięgnął po alkohol i bił żonę z dziećmi? Oczywiście, przykład upraszczam ;)
    W każdym razie, obyczajówki, czy nawet tego typu historie o "biednych dzieciach" nie są dla mnie ;P Zwykle bardziej mnie irytują, niż wzbudzają uczucia.
    drewniany-most.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Twoja recenzja zachęciła mnie. Moze kiedyś sięgnę po tą pozycje

    OdpowiedzUsuń
  5. Mimo wielu pozytywnych opinii tej książki ja nadal nie jestem do niej przekonana. :)
    http://bluszczowe-recenzje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetna recenzja. Może kiedyś przeczytam. :)

    http://krainaksiazek0.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciężko mnie zachęcić do czytania takich książek i chyba tym razem również nie zmienię zdania. :)
    Pozdrawiam,
    Geek of books&tvseries&films

    OdpowiedzUsuń
  8. Pierwszy raz słyszę o tej książce, jednakże nieco mnie zainteresowała :D
    Pozdrawiam
    welcome-to-my-little-big-world.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie wiem dlaczego, ale jeszcze nie słyszała o tej książce :O zapowiada sie ciekawie, może warto przeczytać? ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie słyszałam o tej książce, ale bardzo lubię tego typu literaturę. Taką życiową, coś co przydarzyć się może lub przydarzyło wielu osobom. Chętnie sięgnę po tą książkę :)
    http://books-world-come-in.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam na tą lekturę ogromną ochotę, więc mam nadzieję, że i niebawem sama się z nią zmierzę :)
    Thievingbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. O tej powieści słyszałam same dobre rzeczy i postaram się ją przeczytać ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Poważna sprawa. A raczej: szarutka.

    Ale jakkolwiek bym epitetów nie dobierała, nie w moim guście. A gustu się nie zmieni, nawet dla jednej książki.

    OdpowiedzUsuń
  14. Od dawna poluję na powieść, a nie stać mnie na kupno. Za każdym razem przychodząc do biblioteki łudzę się, że ja znajdę, że będzie na mnie czekać.. Piękna recenzja. ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Naprawdę brzmi ciekawie, chyba muszę ją przeczytać :)
    Zapraszam do mnie: bondel-natalia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Mam tę książkę na swojej liście 'must read' baaardzo długiego czasu, ale nie byłam co do niej przekonana. Dzięki Tobie wiem, że odkładanie tej książki "na później" to był ogromny błąd.
    Buziaki, Lunatyczka

    OdpowiedzUsuń
  17. Wydaje się ciekawa, może przeczytam.:)


    http://krainaksiazek0.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń